Mot hai ba yo! (1 2 3 proost!) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Chloe Floor - WaarBenJij.nu Mot hai ba yo! (1 2 3 proost!) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Chloe Floor - WaarBenJij.nu

Mot hai ba yo! (1 2 3 proost!)

Door: Chloe

Blijf op de hoogte en volg Chloe

15 December 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal,

We zijn alweer bijna een maand in Vietnam en het is hier echt super cool! We hebben weer veel dingen gezien.

Terug in Hanoi. Vanuit Sapa was het wel weer even wennen om terug in de grote chaos van Hanoi te zijn. Overal wordt je aangeroepen of je iets wilt kopen, elke keer wordt je half doof getoeterd en bijna omver gereden door een of ander voertuig. Het is ons inmiddels opgevallen dat de meeste mobilisten van scooters, autos of bussen eigenlijk heel de tijd toeteren, vaak zonder reden. Slapen in de bus zit er daarom vaak al niet in omdat je onderhand om de 2 minuten wakker getoeterd wordt. Goed, dat is even wennen. De eerste keer in Hanoi verbleven we vooral in hotels omdat dat toch iets fijner was ivm Floors wonden. Daarom verbleven we nu in een bekend hostel waarbij de receptie tegelijk ook een bar is: heel leuk! En raad eens wie er op de eerste dag binnen kwamen lopen toen we aan het inchecken waren: ja, weer dezelfde Nederlanders. We deden inmiddels al alsof het normaal was. Die avond hebben we gelijk via het hostel een cruise naar halong bay geboekt die je alleen bij dat hostel kon boeken en iedereen ons aanraadde en die de volgende ochtend meteen vertrok.

Halong bay. Na een paar uur in de bus, in de boot, in de bus en weer in de boot te hebben gezeten kwamen we aan op ons onbewoond eiland/strand die van het hostel in hanoi was en waar we de komende 3 dagen zouden blijven, midden in de halong bay, een van de 7 wereldwonderen!! Er verbleven altijd 50 backpackers voor 3 dagen en dan vertrok de ene groep weer, afgewisseld door de volgende groep. Het was heel leuk. We hebben een cruise door halong bay gedaan, konden gratis kayaks pakken en door halong bay en naar strandjes kayaken, Chloë heeft getubed (je ligt op je buik op een soort band achter een speedboot waar je steeds vanaf wordt gegooid) en als je s nachts in de zee zwom activeerde je met beweging lichtgevend plankton waardoor de zee licht gaf!! Helaas viel het wel mee met hoeveel licht het gaf (door alle verhalen hadden we hoge verwachtingen) en lagen er allemaal rotsen in het water, maar he: kunnen we lichtgevende plankton ook weer afstrepen van ons lijstje.
Toen we na 3 dagen terug kwamen in Hanoi waren hebben we meteen voor de volgende ochtend een dagtrip naar Ninh Binh geboekt. Ook kwamen we erachter dat het met kerst en nieuwjaar heel duur en druk is op de thaise eilanden en dat je alles ruim van te voren al geboekt moet hebben. Nu leven wij hier per dag zonder te plannen wat we de komende dagen doen dus toen hebben we deze avond maar snel alles geboekt. Helaas was veel al weg en was alles inderdaad heel duur.

Ninh binh. Dit ligt 2,5h rijden van Hanoi. Eerst gingen we naar een oude stad die in 900-1000 de hoofdstad van Vietnam was. Hier lagen oude tempels. Het gekke van Vietnam is dat vroeger de hoofdstad om de enkele tientallen jaren steeds veranderde. De nieuwe koning mocht steeds kiezen waar hij wilde wonen en dit werd dan ook de hoofdstad. Daarna gingen we naar de plek waarom we deze tocht geboekt hadden: de halong bay van het land genoemd. In houten roeibootjes die met voeten bestuurd werd door vietnamesen vaarde je door een rivier tussen en onder grote limestone rotsen die zich, anders dan in halong bay, op het vaste land bevonden. Dit was heel mooi.

Hoi an. De dag na Ninh Binh (inmiddels 1 december) vlogen we van Hanoi naar het midden van Vietnam:Hoi an. Aan de kust. We zagen namelijk weinig in 18h in de bus zitten. De vlucht ZOU een uur duren. Dat als we zouden kunnen landen, wat niet ging door het slechte weer. Daarom moesten we weer helemaal terug naar waar we vandaan kwamen en wachten totdat het weer boven hoi an beter zou zijn. We zaten 5 uur in het vliegtuig ipv 1. Het weer in hoi an was ook gewoon ronduit verschrikkelijk. Het regende de hele dag en wij zaten in een hostel aan het strand dat niet gebouwd was voor slecht weer... dus verhuisden we naar een hostel in het stadje. De eerste dag in hoi an heeft het de hele dag keihard gestortregend. De wegen liepen onder met water en wij zaten vast in een restaurant en in het hotel ertegenover waar we in totaal 6 uur hebben gezeten om daarna toch weer zeiknat geregend te worden. Maar we hadden nederlanders leren kennen waar we de komende dagen mee zijn opgetrokken dus het was wel grappig. We zijn in totaal 5 nachten in Hoi an gebleven (wat veel te lang was eigenlijk waardoor onze 'planning' voor geen meter meer klopte, waar we toch al niet goed in waren aangezien dit de eerste keer was dat we uberhaupt een planning hadden gemaakt) waarvan we 3/4 nachten zijn uitgeweest. Verder hebben we niet veel uitgevoerd. We hebben aan het zwembad gelegen en het stadje bekeken. Ook waren we naar een theehuis waar alleen maar stomme (haha, verbaal bedoelen we dan) werken. In dit theehuis was het de bedoeling dat je stil was, dit was even wennen voor ons maar wel een hele leuke ervaring. 's Avonds zijn we naar een suuuuuper lekker restaurantje geweest waar we (op 2 gerechten na) letterlijk gezegd hebben hoi we willen de hele menukaart.

Dallat. Met de nachtbus gingen we vanuit hoi an naar dallat, wat in totaal +/- 18h duurde. Iemand raadde ons het hostel van mr. Vu aan. Dit was echt een super goed hostel, het beste waar we tot nu toe in zijn gebleven (dalat backpackers hostel). Het koste maar 4$/pp/pn met ontbijt en als je wilde elke dag een gratis cooking class/lunch. Toen we in het hostel aankwamen gingen we meteen lunch maken en at het hele hostel mee. Mr. Vu is super aardig en zorgde er steeds voor dat het hostel één groep werd. Elke avond zaten we op de rooftop. De eerste dag in Dallat zijn we naar het crazy house gegaan, een huis dat je kunt vergelijken met trollenland van de efteling met alle trapjes, kamertjes, bloemen etc. De tweede dag hebben we gecannyoned. Hierbij ga je door te lopen, abseilen, glijden en springen van watervallen af. Soms was het doodeng, maar het was echt super vet. Helaas was het soms wel koud. De derde dag zijn we met een cable cart gegaan voor een heel mooi uitzicht en zijn we naar een bloemempark geweest waar het helaas niet het seizoen voor was. De dag erna zouden we samen met mr. Vu, 2 nederlandse jongens, nog 2 jongens uit
oostenrijk en frankrijk en een man die vaak deze tours doet op een tweedaagse easyrider tour gaan.

Easyrider tour. Dit was een van de hoogtepunten in Vietnam. Met grote stoere motors reden we in twee dagen door het vietnamese landschap van Dallat naar Buon ma thuot, waar we behalve onze groep twee dagen bijna geen andere westerlingen gezien hebben. Wij twee gingen achterop bij mr. Vu en de vietnamese man, de jongens hadden ieder een eigen motor. Chloe mocht haar sd kaartje in vu's professionele camera doem, dus we hebben hele mooie foto's (hopen we dan). De eerste dag hebben we 230 km gereden door prachtig heuvelachtig gebied met vooral koffieplantages. We stopten bij een bloemenkwekerij, een village van een minority, een ontzettend mooie grote waterval (fotoooos), koffieplantages, een natuurlijke zijdefabriek, een sprinkhanen boerderij waar we sprinkhanen gegeten hebben, mensen die zelf happy water maakten (sterke (35-40%) drank op basis van rijst en gist) en een markt. 's Avonds kwamen we aan in een village van een andere minority waar we sliepen en veel te veel happy water gedronken hebben. Ze zeiden dat happy water je geen kater geeft en dat klopte gelukkig! Daarom konden we vroeg opstaan voor de tweede dag. Deze dag hebben we een olifantenrit door een brede rivier gemaakt wat we niet echt wilden omdat het zielig was. Maar we hebben het toch maar gedaan omdat het bij de prijs zat inbegrepen. Het was leuk, maar inderdaad heel zielig. De olifanten werden geprikt met een scherpe ijzeren punt etc. wat we probeerden te voorkomen door te schreeuwen maar dat vonden ze maar raar. Deze dag zijn we nog naar een peperplantage geweest, nog naar een andere waterval gereden waar we gezwommen hebben en kwamen we voor het avondeten in buon ma thuot aan. Daar zijn we naar een restaurant geweest waar je zelf je eigen fresh springrolls rolde (loempias die je rolt en dan niet bakt maar zo eet), wat ontzettend lekker en heel goedkoop was. Die avond zijn we met de nachtbus naar saigon (Ho Chi Minh City) gegaan waar we s ochtends (inmiddels weer 12 december) aankwamen.

Het verhaal gaat weer veel te lang worden dus de volgende keer zullen we de laatste dagen van Vietnam nog vertellen!

Xxxx

• 15 December 2014 - 15:50

Anke:

Weer 'n mooi verhaal!!!
    En nu uitkijken naar de komst van Jimmy en Rick!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes uit Venray,

Jan en Anke x-x-x

• 15 December 2014 - 16:57

Huisgenootje Roos:

Wat gaaf allemaal!! Floor, neem je wat van dat 'Happy water' mee ;)..?

Geniet ervan meiden!

• 15 December 2014 - 16:58

Rob:

de verhalen worden steeds enthousiaster .....

krijg zin om naar Vietnam te gaan

• 15 December 2014 - 18:11

Loes:

Geweldig verhaal weer meiden. Ben zo benieuwd naar de foto's allemaal! En nu aftellen tot rick en jimmy komen!! Geniet ze nog girls!! Dikke kus xxxxxxx

• 15 December 2014 - 21:46

Iris/Mama:

Het klinkt allemaal geweldig, ik krijg ook zin om naar Vietnam te gaan.
    Super en over een week komen Jimmy en Rick al,
    het gaat wel snel allemaal.

• 15 December 2014 - 23:49

Evi:

Super leuk en interessant verhaal weer schatties!!
    Have fun verder!!