Maandje eilandchillen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Chloe Floor - WaarBenJij.nu Maandje eilandchillen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Chloe Floor - WaarBenJij.nu

Maandje eilandchillen

Door: Chloe

Blijf op de hoogte en volg Chloe

22 Januari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo hallo,

Ons laatste reisverslag! Ik moet jullie helaas teleurstellen: we hebben onze laatste maand eigenlijk vrij weinig uitgevoerd, waar we uiteindelijk toch blij mee zijn :) We zijn een maand, onze laatste maand, op uitsluitend eilanden geweest, met uitzondering van angkor wat!

Koh betekent overigens eiland!

Koh phangan. Hier zijn we 4 nachten geweest. Het is een vrij groot, geweldig mooi eiland dat bekend staat om de grote feesten op aparte locaties (zoals midden in de jungle) met grote, kleurrijke neon decors. En een daarvan is natuurlijk de maandelijkse fullmoon party. Dit is op een van de stranden van het eiland. Er waren rond de 40.000 mensen (wat lang niet het record was) van over de hele wereld. Behalve een onderbreking midden op de avond omdat we met een meisje waar we die avond mee waren naar het ziekenhuis moesten: in een ambulance met sirene, (enorm overdreven, ze had een wondje op haar voet), was het super leuk! We zijn nog naar een strand geweest waar je via ondiep water naar een mini eilandje kon zwemmen waar een verlaten resort was en we kwamen die dag ook nog een afgelegen waterval tegen, een beetje in de jungle. Er hingen hier touwen waarmee je in het water kon springen. We bleven hier stiekem veel te lang met zn tweeën, totdat het toch echt te donker werd.

Koh Tao. Hier waren we twee nachten. Het is een klein eiland ten noorden van koh phangan. Het staat bekend om het duiken: veel backpackers doen hier een duikcursus. Wij hebben om financiële redenen gekozen voor de bijna gratis versie: snorkelen. Het was echt ontzettend mooi, we hebben erg veel mooie, gekleurde en grote vissen gezien. Het eiland zelf was echt heel erg mooi, vooral de kleur van het water. Een dag wilden we op een hoog punt van het eiland komen om een uitzicht van het eiland te kunnen zien. We kwamen uit bij een pagoda boven op een berg, waar verder niemand was. Hier bleek een monnik te wonen die erg blij leek dat er iemand langs kwam. We zijn hier circa 2 uur gebleven en hebben les gekregen over het boeddhisme. Ook kregen we armbandjes, een talisman en informatie mee. Dit was echt heel leuk en interessant!

Vanuit koh tao hebben we een directe reis naar siem reap in cambodja geboekt. Het probleem van zulke reizen is dat reisbureaus eigenlijk nooit zeggen hoe lang de reis gaat duren. We zijn weleens bij 3 reisbureaus geweest die alle 3 iets totaal anders zeiden. Goed, dit reisbureau zei dat de reis 26 uur zou duren: eerst met de boot, dan overstappen op een bus en dan op een andere bus. Dit alles in rechte stoelen. De 26 uur waren natuurlijk niet juist: het waren er 31 geworden. Dat was wel even pittig, ook al waren we gewend aan lange busreizen! Toen we eindelijk in siem reap aankwamen bleek dat we het hotel voor de verkeerde nacht geboekt hadden en zat het die avond helaas vol, ook nog! Enkele hotels later hadden we gelukkig een hotel gevonden, maar moesten we om half 8 s ochtends uitchecken. Ook nog! Dit is een klein voorbeeld van ons gebrek aan organisatorisch vermogen af en toe. We worden soms een beetje moe van onszelf.

Siem Reap/Angkor wat. Hier zijn we 3 nachten gebleven. Dit is de stad dichtbij angkor wat. Een vriend van Chloë uit Nijmegen was er toevallig ook. We hebben wat met hem gegeten en zijn naar een traditionele cambodjaanse dansshow geweest, wat heel leuk was. De dag erna hebben we een kookcursus gedaan en de laatste dag gingen we naar angkor wat. Dit is het wereldberoemde tempelcomplex, wat je ook vaak terugziet in films. Tombraider is bij een van de tempels (Ta Prohm) opgenomen, het stukje uit jungle boek met de apen is erop gebaseerd en er zijn nog veel meer films op gebaseerd waar we nu even zo snel niet op kunnen komen. Het was echt super mooi! Maar wel erg vermoeiend. Wij hadden gekozen voor de kleine route, die al 8 uur duurt. Je wordt al om 5 uur s ochtends opgehaald om de zonsopgang bij de angkor wat tempels te bekijken, wat heel mooi is want er ligt een klein meertje voor de tempel waardoor je de reflectie van Angkor Wat kan zien. Je bekijkt dan deze dag 5 tempelcomplexen, 3 hiervan zijn wereldwijd erg bekend: angkor wat, bayon (met ontzettend veel, grote hoofden van buddha uitgehouwen uit steen) en ta prohm (tombraider, waarbij bomen over de tempelmuren heen zijn gegroeid).
Die avond gingen we met de hotelbus, aka nachtmerriebus naar de kust van cambodja, sihanoukville. We dachten dat we de ergste busreis van onze reis nu wel achter de rug hadden, maar nee hoor. De busreis zou 12 uur duren, van 8 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends en we zouden platte bedden hebben. Eenmaal in de bus bleek dat er twee mensen per bed worden geboekt, een 1 persoons bed. Voor ons was dat dan nog niet zo een groot probleem. Echter het meisje naast ons was ingedeeld met een enorm dikke rus. We konden het niet helpen en kregen enorm de slappe lach toen we haar gezicht zagen. Ze had uiteindelijk geruild zodat ze bij een meisje kon slapen en iemand anders met 3 personen in 1 bed sliep waarvan er een ziek werd. Dat was nog niet alles: een schaafwond van Chloë begon enorm te ontsteken en op te zwellen tot een grote bult die daarna....jawel hoor....opensprong wat niet het meest smakelijke gezicht was. Maar nog steeds was dit niet alles. Na een paar uur besloot de bus ermee te stoppen en 7 uur lang stil te staan. Daarna werd er pas een nieuwe bus geregeld. De enige plek om te eten was een restaurant waar Chloë een rups, een worm (op de kip nog wel) en een klein kevertje uit haar eten viste. Uiteindelijk kwamen we niet om 8 uur 's ochtends aan in sihanoukville, maar om 5 uur 's middags. Maar we hebben het overleefd. Vanuit het busstation moesten we naar het ziekenhuis om de wond schoon te maken. In Cambodja zijn helaas zelfs de artsen niet te vertrouwen: hij wilde Chloë 3 peperdure injecties aansmeren met de smoes: dit is echt nodig en dan kun je zo weer in de zee zwemmen, wat natuurlijk onzin was. Hij wilde absoluut niet vertellen wat erin zat en reageerde steeds geïrriteerder. Hij leek zelfs geschrokken toen ik zei dat ik geneeskunde studeerde. Een zuster fluisterde me snel in dat we tegen alles nee moest zeggen en naar een apotheek moesten gaan, wat we erg lief vonden. Ze riskeerde hiermee namelijk haar baan.

Sihanoukville. In dit strandplaatsje bleven we 2 nachten waar we eigenlijk alleen aan het strand hebben gelegen. De volgende dag gingen we alweer vroeg naar koh rong.

Koh rong. Op dit pracgtige eiland bleven we 4 nachten. De eerste nacht hadden we een tent geboekt midden op een afgelegen strand wat super mooi was. De andere 3 nachten verbleven we op het drukke strand waar alle backpackers blijven. Het zijn ongeveer 20-30 hostels die letterlijk op het strand liggen. Het was echt super, super leuk. Een hele goede afsluiting van onze reis! Een van de dagen zijn we naar een strand gelopen waar je kwam door over een berg heen te lopen. De aftocht was steil, over rotsen, maar long beach was zo ontzettend mooi. Voor ons het mooiste strand dat we tijdens onze reis gezien hebben. Het zand leek meer op sneeuw dan op zand en maakte piepende geluiden als je erdoor liep. We bleven hier met nog 5 anderen tot na de zonsondergang, die nog veel mooier was. Ook waren twee cambodjanen verse vis aan het barbequen waarvan we er ook ieder een kregen! Daarna gingen we met de boot terug omdat door de jungle lopen in het donker toch niet zo'n slim plan leek. Verder zijn we uitgegaan op koh rong en hebben we op het strand etc. gezeten. Aan het einde waren we met een groep van 8 mensen en waren 2 meisjes al weggegaan. We wilden er het liefste nog 3 weken blijven, maar helaas was onze reis naar huis toch echt begonnen.

Vanuit koh rong gingen we terug naar sihanoukville waar we nog een nacht sliepen. Vanuit sihanoukville gingen we de volgende ochtend rechtstreeks naar bangkok. Een reis die ipv 10-12 uur natuurlijk weer eens 15 uur duurde, kon ook niet anders! Terwijl we dit typen liggen we aan het zwembad van ons hotel in bangkok, onze aller aller laatste dag. Zometeen gaan we nog even naar een markt en dan op weg naar het vliegveld...

Het is echt ontzettend snel voorbij gegaan allemaal. Morgen bevinden we ons alweer in het veel te koude Nederland. Het was echt super super leuk en we hebben er veel van geleerd. Andere dingen hebben we wonderbaarlijk genoeg nog steeds NIET geleerd. Dan praten we ook vooral over de financiële kant van de zaak. We gaan dit leven veel te erg missen, maar we zijn natuurlijk wel heel blij om iedereen weer te zien:)

Voor de laatste keer.. heel veel liefs van ons!

• 22 Januari 2015 - 10:07

Anke:

Wij wensen jullie een goede terugreis en zijn benieuwd naar de verhalen!!!
    Deze reis zullen jullie nooit meer vergeten!!

Groetjes, Jan en Anke x-x-x

• 22 Januari 2015 - 20:24

Mandy:

Aah zo leuk om te lezen!! Maar ik ben blij dat jullie morgen weer lekker in Nederland zijn :) Tot snel knappies xxx