Eerste week op de kiwi bus - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Chloe Floor - WaarBenJij.nu Eerste week op de kiwi bus - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Chloe Floor - WaarBenJij.nu

Eerste week op de kiwi bus

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Chloe

14 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets hebben geschreven en we hebben intussen weer veel meegemaakt. Veel te veel eigenlijk om in een blog te proppen maar we gaan het gewoon proberen haha!

Vanaf Auckland zijn we begonnen met onze kiwi busreis: we zijn eerst met de bus naar het noorden gereisd: Bay of Islands. Dit is een gebied aan de kust met 144 eilanden en je kan hier dolfijnen en zelfs walvissen of orka's spotten. We zijn met een boot naar Hole in the Rock gegaan (een hele grote rots in de zee met een gat waar je doorheen kan varen) en toen hebben we een dolfijn van heel dichtbij gezien, echt super cool! Hij kwam gewoon naast de boot zwemmen dus we hebben echt heel veel foto's kunnen maken. Helaas was het een slechte dag waardoor dit de enige dolfijn was die we zagen. Op zondag hebben we hier ook nog een wandeling gemaakt naar een waterval en op de terugweg liepen we voorbij een skydive bureau en toen zijn we even naar binnen gegaan voor wat meer informatie. De man achter de balie was een hele overtuigende en goede verkoper dus je raadt het al.. Dinsdag zouden we gaan skydiven! Maar eerst gingen we op maandag nog naar cape Reinga, het noordelijkste punt van NZ. Op het noordelijkste punt komen twee zeeën bij elkaar, wat samen met de grote rotsformaties erg mooi was. Ook gingen we hier zandsurfen: we kregen een soort van mini surfboard mee en dan moest je een hele grote zandheuvel op klimmen en kon je vervolgens op je buik naar beneden glijden met ongeveer 50 km/u! Echt heel vet maar het zand zat daarna letterlijk overal. Hierna reden we door naar 90 mile beach, een enorm strand waar auto's over mogen rijden. We hadden een hele grappige buschauffeur die cirkels ging rijden op het strand, dus dat was heel leuk. Op dit strand hebben we nog een andere auto gered die helemaal vast zat in het zand. Alle jongens moesten de bus uit om te helpen en alle meiden bleven lekker warm in de bus zitten haha. Oké eigenlijk gingen alle meiden gingen mee naar buiten om foto's hiervan te maken. Het duurde echter niet lang totdat we zagen dat er vlak in de buurt twee dolfijnen waren aangespoeld. We lieten de auto daarom snel voor wat het was en renden naar de dolfijn. Helaas was hij toch echt dood, maar we hebben er wel foto's van gemaakt, niet echt fraaie foto's.. De volgende dag was het dan zover!! We werden opgehaald in een limousine en naar een vliegveld gebracht. We trokken de benodigde pakken aan en toen stapten we het vliegtuig in samen met de mannen met wie we gingen skydiven (tandem springen, we zaten vast aan een instructeur). Het was ongeveer 20 minuten vliegen totdat we op 5,3 km hoogte waren. We hadden er ook voor gekozen om de hele sprong op te nemen dus alles is vastgelegd. Dat filmpje plus 200 foto's kostte ons wel 200 dollar extra, maar ach: yolo. We voelden ons hart echt kloppen en we snapten echt even niet meer waar we aan waren begonnen maar we konden gewoon niet meer terug. Chloe ging als eerste en het zag er echt heel raar uit! Daarna ging Floor. O mijn god, het geeft echt een hele erge adrenaline kick als je uit het vliegtuig springt! Je hebt dan een vrije val van 70 sec en daarna gaat je parachute uit. We mochten allebei de parachute besturen en het is zo kalm en rustgevend om door de lucht te zweven, echt het tegenovergestelde van de vrije val. Het was voor ons allebei echt de beste dag ooit!

Na de skydive was het weer tijd om verder te gaan met de kiwi tour. We zijn inmiddels niet alleen bepakt met een backpack op onze rug en een rugzak op onze buik, want daarnaast slepen we eigenlijk altijd standaard twee plastic zakken met ons mee die vol zitten met eten; onze voorraadtassen! Een gek gezicht haha. We vergeten regelmatig om de tassen goed dicht te knopen als we in de bus zitten waardoor er al 2 hardgekookte eieren, een appel, een sinaasappel en een ui door de bus zijn gerold haha. We zijn nu de meisjes van wie er rare ingrediënten door de bus heen rollen, top!

Sinds we in Bay of Islands zijn trekken we eigenlijk steeds met twee Engelse meisjes op van 22 en 24 uit Brighton: Sarah en Sophie. We zitten meestal met z'n vieren in een kamer en we doen eigenlijk ook alle activiteiten samen met hun dus dat is heel gezellig :)

Maar om weer even terug te komen op alle andere dingen die we nog hebben gedaan, na Bay of Islands zijn we weer een paar dagen terug gegaan naar Auckland. Hier zijn we nog vooral weer op stap geweest, paar spullen gekocht, lekkere pannenkoekjes gegeten en megaa lekkere ijsjes gegeten. Het waren weer de ijsjes van de ijszaak die de prijs heeft gewonnen van beste ijs van nieuw Zeeland, ze maakten weer een heel kunstwerk van ons ijs. Daarna ging onze reis verder naar het zuiden. Eindelijk weg uit Auckland. Als eerst gingen we naar Hot Water Beach (eventjes googlen). Het komt er op neer dat je hier je eigen jacuzzi zonder bubbels kan graven. Hier hebben we dus even lekker kunnen badderen alleen werd het alweer snel vloed waardoor onze jacuzzi zonder bubbels het niet lang heeft volgehouden helaas.

Hierna gingen de Waitomo caves. We hadden ervoor gekozen om de meest avontuurlijke tocht door de grotten te doen en dit was echt de beste beslissing ooit! We kregen een wetsuit aan, mega sexy (not), en toen waren we er helemaal klaar voor. We gingen eerst 37 meter abseilen door een nauwe opening, daarna in het pikkedonker van een kabelbaan, toen sprongen we met een band in het koude water van 10 graden (er liep een ondergrondse rivier door deze grotten) en daarna konden we gaan genieten van de gloeiwormen. Hij vertelde dat de dood door een gloeiworm de ergste dood is die er bestaat (arme vliegjes) omdat al je organen eruit worden gezogen terwijl je nog leeft. En we waren met acht gillende meiden omdat de rest van onze bus deze tocht te duur vonden en twee charmante instructeurs dus we hebben echt heel veel gelachen daar beneden. Er zwommen ook 2-3m grote alen in deze rivieren en we hebben er ook echt een gezien, wat alles nog een beetje erger maakte. Op het einde klommen we de grotten uit via twee watervallen, dus tegen de stroming van de watervallen in met handen en voeten op de rotsen omhoog. Dit was echt heel vet om te doen en het was nog best eng omdat het allemaal super glad was natuurlijk. Uiteindelijk hebben we het allemaal gehaald en was het echt een geslaagde dag! De grotten waren nog helemaal in staat zoals ze zijn gevonden, er is alleen soms touw opgehangen voor moeilijke stukken met veel stroming dus dat was heel vet. De make up loze foto's met bivakmutsen en wetsuits waardoor er alleen maar bolle baby gezichten op de foto's te zien waren maakten het nog veel grappiger.

Op vrijdag gingen we weer door naar Rotorua. Deze plaats staat bekend om de geisers en hier is ook een geothermisch park. Verder stinkt het hier overal enorm naar zwavel dus het leek de hele tijd alsof een paar stoere jongens overal stinkbommen hadden neergelegd. We zijn 's avonds naar een maori dorp gegaan. Hier kregen we te zien hoe de maori's vroeger leefde en vertelden ze dingen over hun cultuur. Het was eigenlijk een heel groot toneelstuk maar daar hebben we maar gewoon doorheen gekeken want ze deden het heel leuk! Daarna was er een mega lekker buffet klaargemaakt voor ons (enige waar wij aan konden denken na de karige maaltijden van de vorige dagen). De kip, lam, wortels en (zoete)aardappelen etc etc etc. werden onder de grond gestoomd. Het eten lag ik een soort mand en hier werden natte doeken opgelegd en daar bovenop werd heet as gegooid waardoor het een hele lekkere bbq smaak had. Daarna was er ook nog pavlova als toetje dus we hebben daar echt onbeschoft veel gegeten haha. Zooooo lekker. De volgende ochtend zijn we naar het geothermische park gegaan en hebben we allemaal modderpoelen gezien en natuurlijk ook de geisers. We hebben eieren gekookt in een poel met kokend water en we hebben twee kiwi's in gevangenschap gezien! Ze zijn echt veel groter dan dat we dachten maar het zijn wel echt hele leuke vogels. We mochten geen foto's van ze maken helaas. Een chinees had dat ooit wel gedaan met flits en toen schrok een kiwi zo erg dat hij tegen een muur was gerend en daardoor een heupprothese kreeg, dit wilde wij natuurlijk niet op ons geweten hebben haha! Het is namelijk een erg bedreigde diersoort. De eieren van deze vogel zijn trouwens bizar groot: we hebben foto's. Het ei nam zon beetje de hele romp in beslag.

Na Rotorua zijn we verder gegaan naar Taupo. Dit is een plaats dat aan het grootste meer van NZ ligt; als je een touwtje van de ene naar de andere kant zou spannen, dan zou het touw 6 meter onder de waterspiegel liggen door de bolling van de aarde, zo groot is het! In Taupo hebben we ook de mooiste hike die je in een dag kunt doen gedaan: Tongariro Crossing van 19,4 km. Deze gaat al in het begin van de hike van 1100 naar 1940m. Erg zwaar. De wekker ging om 04:45u. Op het begin van de wandeling was het allemaal nog vrij vlak maar daarna kwamen we aan bij devil's staircase: dit was echt een zware klim van circa 1,5 uur met een geweldig uitzicht toen we boven aankwamen. De hele dag waren we omringd en op vulkanen bedekt met sneeuw, kraters waar (bevroren) meren in zijn ontstaan etc. Sommige vulkanen waren nog steeds actief waardoor er veel rook uit kwam, heel cool. Een van de vulkanen was mount Doom (DE vulkaan van Lord of the Rings). Boven liepen we ter hoogte van de wolken, ook heel mooi. Maar foto's zeggen toch veel meer dan een beschrijving, dus die moeten we dan even laten zien.

Nu zitten we in de bus naar Wellington, de hoofdstad van NZ, waar we drie nachten zullen blijven. Ohja en we gaan proberen om deze blog wat meer up to date te houden haha!

Liefs!!

• 14 Oktober 2014 - 10:04

Auke:

Wauw.... Wat een avonturen! Tof hoor, genietennn!!!

• 14 Oktober 2014 - 10:05

Iris D:

Joe, wat cool! Ik ben benieuwd naar de foto's haha. Veel plezier in Wellington!!:D

• 14 Oktober 2014 - 10:16

Simone:

Super gaaf dames! Heel erg leuk om jullie ervaringen te lezen :).
    We missen je hier wel in huis hoor Floor!
    Geniet ervan!

Xx Simon

• 14 Oktober 2014 - 11:16

Loes:

Wauw wat een geweldig avontuur beleven jullie daar aan de andere kant van de aardbol! Super om te lezen hoe jullie genieten van alles wat jullie doen, en die skydive helemaal top mooi om je foto op fb te zien floor waar je helemaal relaxed hangt aan de parachute hoog boven het prachtige landschap! Geniet ze nog dames.
    Liefs Loes xxxxx

• 14 Oktober 2014 - 12:45

Noortjr:

Hee lieve Floor en Chloe,

Het klinkt allemaal echt geweldig en jullie zeggen geloof ik nergens nee tegen, heel verstandig ;) Heel veel plezier in Wellington, gaan jullie daarna naar het zuidereiland? Dat wordt zo mogelijk nog leuker denk ik! Xxx

• 14 Oktober 2014 - 12:52

Iris/mama:

Wow, jullie durven, wat een geweldige avonturen!

• 14 Oktober 2014 - 13:13

Rob:

het klinkt als een geweldige vakantie, jullie hebben al heel spectaculare dingen gedaan in die korte tijd.
    Ik ben benieuwd naar jullie aanstaande belevenissen.
    groetjes, Rob

• 14 Oktober 2014 - 14:44

Jan En Anke:

Oh, Floor, wat komt 't ons allemaal bekend voor!!!! 0ok wij zijn in de Sky tower in Auckland geweest en hebben dus ook op dat glazen plateau gestaan. Wij hebben de Tongarirocrossing niet gedaan, omdat het toen slecht weer was en ze ons dit afraadden. En die geur in Rotorua!!!! En Taupo..... Allemaal bekende namen. Leuke verslagen maken jullie!!!
    Blijf genieten!!!!!!!!Jan en Anke x

• 14 Oktober 2014 - 23:28

Euv:

Super vet guys!!
    Wat een belevenissen allemaal, echt heel bijzonder!
    Geniet lekker verder!!
    Ook leuk geschreven trouwens! :)

• 15 Oktober 2014 - 12:58

Brigitte:

Nou, wat een verhalen. om jaloers op te worden. Ik kan mij aansluiten bij de andere commentaren.
    Klinkt allemaal geweldig.
    Genieten jullie er maar goed van.